De sector Informatica (HBO en WO) is in beweging. De richting: naar een brede Bachelor of ICT (Bict). In zo´n brede bachelor-opleiding zal, naast een gemeenschappelijk kerncurriculum, de mogelijkheid bestaan voor studenten om zich te specialiseren in een (beroepsgerichte) context. Dat kan een bedrijfskundige context zijn, maar ook een technische, communicatieve, juridische of geneeskundige context zijn. Bestaande ICT-opleidingen worden leerwegen in zo´n brede Bachelor-opleiding.
Vanuit deze gedachte is een sectorprogramma Informatica ontwikkeld (SPIoN: Sectorplan ICT-opleidingen in Nederland) waarin voor een brede Bachelor of ICT onderwijsprogramma´s gedefinieerd worden. Naast deelprojecten om content te verzorgen voor de algemene vakcompetenties voor de Bict (de ´common body of competences´) wordt in dit programma gewerkt aan leerweg-specifiek, contextafhankelijk onderwijs.
Studenten zullen in zo´n brede opleiding veel meer in staat gesteld worden (binnen de grenzen van het gekozen ICT-beroepsprofiel) eigen keuzes te maken. Elementen als assessment, persoonlijk ontwikkelingsplan en (digitaal) portfolio zullen daarbij onvermijdelijk zijn. Gebruik van ICT-hulpmiddelen is noodzakelijk om deze instrumenten effectief en efficiënt in te zetten.
In de bijdrage zal ingegaan worden op de visie en doelstellingen van SPIoN, de uitwerking in concrete deelprojecten en de uitvoering ervan door partners in het HBO en WO. In de discussie zal ruimte zijn om mee te denken over de ambities van het SPIoN-programma.