Interactieve workshops simulatiegames

Auteur(s): 
Rob de Ruiter, docent, Haagse Hogeschool
Peter Gerritsen, teamleider deeltijdonderwijs, Haagse Hogeschool
Samenvatting: 

Korte kenschets Control IT
Een aantal assemblagebedrijven is voor de productie sterk afhankelijk van een service-organisatie, die precies op tijd de juiste onderdelen aan moet leveren. Er treden storingen op, er moeten nieuwe onderdelen geleverd worden. de infrastructuur moet worden uitgebreid en ondertussen wil de klant gewoon door kunnen werken. De service-organisatie heeft de handen vol om de contracten na te komen. Problemen in de simulatie: vakgerichte specialisten, met te weinig oog voor de klant, verkeerde/onvoldoende prioriteitstelling, miscommunicatie, onvoldoende oog voor het voorkomen van storingen, inconsistente contracten, te weinig service voor te veel geld. Control-IT® is geschikt voor groepen van 10 - 15 deelnemers en duurt -afhankelijk van de leerdoelen- anderhalf tot vijf dagdelen. Thema’s: Procesmatig werken, Servicemanagement , ITIL / MOF: awareness/foundations

Korte kenschets Apollo 13 – an ITIL Case experience
Apollo 13 is een één of twee daagse spelsimulatie voor 8 tot 12 deelnemers. Gedurende de simulatie leren de deelnemers: beter samenwerken, de essentie van ITIL best practises en de eigen werkprocessen te verbeteren. Gebaseerd op het ware verhaal van de vlucht van Apollo 13 (met veel authentiek materiaal én materiaal uit de film) komen de diverse ITIL processen nadrukkelijk aan bod. Daarbij wordt ervaren dat het op orde hebben van het proces zelf niet, maar de samenwerking in én tussen de processen essentieel is om een goede dienstverleing te bereiken. Door de sterke focus op samenwerking is het spel ook goed te gebruiken als kick-off voor projectteams.

Doelgroep: