E-learning in a global perspective

Auteur(s): 
Bob Hofman
Samenvatting: 

In het VO wordt volop gezocht naar de invulling van een krachtige, uitdagende ICT-rijke leeromgeving. Ofwel een 'Powerful Learning Environment'. Al snel wordt er dan gedacht aan de hardwarematige facilitaire ICT-benodigdheden; zet maar veel ICT neer.... Je kan vandaag de dag in de praktijk constateren dat ondanks de inzet van veel ICT het veranderingsproces blijft hangen in pure substitutie. De echte transformatie wordt pas bereikt als de vormgeving en de inhoud van het leerproces daadwerkelijk verandert.
Met twee voorbeelden van vernieuwende ICT-rijke leerprojecten wil ik aantonen dat een vak als informatica als een verbindende schakel kan worden ingezet. Er kunnen leerprocessen in de onderbouw door leerlingen in de bovenbouw worden gefaciliteerd, het leerproces wordt voor de leerling die informatica volgt rijker en uitdagender en het leren komt dichter bij de werkelijkheid te staan. Juist dat zijn kenmerken van een PLE, waarbij internationaliseren met ICT een onlosmakelijk element is.

Doelgroep: