Testen in programmeercursussen met Test Informed Learning with Examples (TILE)

Auteur(s): 
Niels Doorn, NHL/Stenden
Samenvatting: 

Het belang, en daarmee de behoefte aan kwaliteit, van software neemt voortdurend toe. Een van de meest effectieve manieren om de kwaliteit van software te meten is testen. Zowel de industrie als het onderwijs zijn het erover eens dat dit een belangrijk onderwerp zou moeten zijn in de programmeercursussen van instellingen voor hoger onderwijs. Veel curricula introduceren testen echter laat en als een geïsoleerd onderwerp. Dit resulteert in afgestudeerden die niet voldoende getraind zijn om hun software te testen. Het introduceren van testen in programmeercursussen is geen gemakkelijke taak voor docenten. Cursussen zitten al overvol, docenten hebben niet genoeg tijd om hun cursussen te herzien en softwaretesten wordt door studenten vaak niet als het meest interessante onderwerp beschouwd. Dit heeft geleid tot een situatie waarin de verbetering van het testonderwijs de laatste jaren lijkt te zijn vertraagd. In deze sessie presenteren we Test Informed Learning with Examples (TILE), een nieuwe aanpak om testbewustzijn te creëren in programmeercursussen. TILE beoogt het testonderwijs in de curricula te verbeteren door zo vroeg mogelijk testvoorbeelden te gebruiken, wat minder moeite kost dan het volledig veranderen van de bestaande programmeercursussen. Met deze presentatie willen we uitleggen hoe TILE docenten kan helpen om hun huidige cursusmateriaal zodanig te verbeteren dat de studenten zich automatisch veel meer bewust worden van de noodzaak van testen en hoe testen gedaan kan worden. Wij hebben ook een open repository met meer dan honderd oefeningen waarin deze aanpak wordt toegepast.

Herkomst:

Doelgroep: